De kustwacht waakt over de zee

Kustwacht

Berging Sportvliegtuigje

Op zaterdag 22 augustus is een eenmotorig recreatief vliegtuigje neergestort in zee, nadat de piloot mechanische problemen gesignaleerd had. Met een grote dosis geluk is de piloot, de enige inzittende, erin geslaagd om te landen op het water. Hij is op tijd gered door pleziervaartuigen, net voordat het toestel tot op een diepte van 14 meter gezonken is.

Het incident deed zich voor in de Belgische territoriale wateren op ongeveer 20 km van de kust, niet ver van de Franse grens. Na onderzoek hebben de bevoegde federale autoriteiten en het Vlaamse Gewest besloten dat, op basis van de regelgeving betreffende de scheepvaartveiligheid en de bescherming van het mariene milieu, het wrak geborgen moest worden, en dit door de eigenaar van het vliegtuig.

Berging sportvliegtuigje

Technisch gesproken noodzaakt een dergelijke operatie de mobilisatie van gespecialiseerd bergingsmaterieel en een zeer kalme zee. Anderzijds moet toch snel gereageerd worden alvorens de sterke getijdenstromingen het wrak verder kunnen vernielen en de berging op die manier nog moeilijker of zelfs onmogelijk maken. Bovendien loopt de zomertijd op zijn einde en vermindert dit de mogelijkheid op gunstige meteorologische omstandigheden.

Om die reden, in afwezigheid van een initiatief vanwege de eigenaar, en dit ondanks herhaalde verzoeken vanwege de autoriteiten, hebben de federale autoriteiten en het Vlaamse Gewest gezamenlijk beslist om ambtshalve over te gaan tot de berging van het wrak. Het directoraat-generaal Leefmilieu en het directoraat-generaal Luchtvaart, op federaal niveau, en het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, op niveau van het Vlaams Gewest, hebben zich georganiseerd om de operatie te organiseren en te financieren. De coördinatie van de operaties gebeurt door het MRCC (Maritieme Reddings-en Coördinatiecentrum). De wet laat inderdaad toe te handelen in de plaats van de eigenaar wanneer deze de wet niet met de nodige spoed en op een passende manier uitvoert. De interventiekosten vallen volledig ten laste van de eigenaar.

Meerdere bergingsfirma’s zijn geraadpleegd. Het contract is toegewezen aan een consortium van de Belgische firma Ship Support Technics BVBA uit Nieuwpoort en de Nederlandse firma Multraship, gebaseerd in Terneuzen. Een verkenningsduik naar het wrak is uitgevoerd op maandag 7 september. Dit is nog in goede staat om de lichting toe te laten met een grote kraan. De berging van het wrak zal gebeuren op 8 september, indien de weersomstandigheden het toelaten. De restanten van het vliegtuig zullen vervolgens naar Oostende getransporteerd worden. Na de vaststellingen door de federale politie en het afnemen van elementen van het wrak ten behoeve van het onderzoek naar de oorzaken van het accident, zal het wrak op de kade gelost worden. Het is aan de eigenaar om over te gaan tot de verwijdering ervan.

Te noteren valt dat deze operatie het resultaat is van een voorbeeldige samenwerking tussen verschillende federale en Vlaamse diensten met bevoegdheid op zee. Deze efficiënte samenwerking is mogelijk gemaakt dankzij de structuur Kustwacht, ingesteld sinds 2005.

Staatssecretaris E. Schouppe, bevoegd voor Mobiliteit en Vervoer alsook voor het mariene milieu, is tevreden met de efficiënte manier waarop deze samenwerking is gevoerd. Dit illustreert de capaciteit van onze autoriteiten om het initiatief te nemen om delicate situaties op zee te beheren en hun handelingscapaciteit om de regelgeving in de mariene gebieden onder Belgische jurisdictie te doen respecteren.